Oppdrettsfartøy

Våre katamaraner er et velkjent syn rundt om på norske oppdrettsanlegg. Vi var først i Norge med å bygge katamaraner på 45 og 50 fot til oppdrettsnæringa. Fartøyene er kjent for god stabilitet og gode sjøegenskaper, og bygges og utrustes slik kunden ønsker dem. Vi benytter anerkjente båtkonstruktører.

Vi bygger også ett-skrogs fartøy til oppdrettsnæringa og andre aktører. Disse leveres i størrelsene 36, 43, 46 og 50 fot, og er konstruert av Marin Design AS.
De mindre lokalitetsbåtene på 36 fot er blitt svært populære. Vi har de siste årene produsert flere av denne typen til de største aktørene i oppdrettsnæringen. Fartøysmodellen går under navnet Follawork 35, og er en utbedret utgave av Follawork 33.

  • M/S «Riøy»

    Om fartøyet

    M/S «Riøy» er en Follawork 35 med dekkshus, som ble overlevert til Bjørøya AS i midten av Januar 2017.

    Båttypen har et enkelt skrog på 35 fot og er designet av Marin Design. Den første båten Bjørøya kjøpte, var på 33 fot og gikk under designet Follawork 33. Denne modellen er en utbedret utgave som er bredere og har fått bulb.

    Follawork 35 har thruster både i baugen og akter, og kan dermed snu på en femøring. Den er spesielt egnet til arbeid inne i oppdrettsanleggene, og brukes som lokalitetsbåt.

    I midten av Mars 2017 ble et identisk fartøy levert til samme kunde, under navnet M/S «Rekkøy».

    Spesifikasjon:

    Hoveddimensjoner:

    • Lengde : 10,65 m
    • Bredde: 5 m
    • Dypde: 2 m

     

    Fremdrift:

    • Motor: John Deere 265 hk v/2400 gir hc 168 reduksjon 2,5:1 (Levert av Nogva Motorfabrikk)
    • Propell: 4 bladet vribare propeller (Levert av Nogva Motorfabrikk)

     

    Utsyr:

    • Navigasjonssystem: Levert av Navy Rørvik
    • Capstan: 1 stk 3 tonn og 1 stk 1 tonn (Levert av Tennfjord)
    • Høytrykkspyler: type 28/280 levert av Tennfjord
    • Kran: Guerra M 95.20A levert av Damgaard Fishing
    • Thruster: SH300 thruster 2 stk (levert av Sleipner)
    • Hydraulikk: Installert av LC rør
    • Montering av det elektriske anlegg: Elektroservice AS
    • Styrekonsoll: Retronic

     

     

     

  • M/S «Rognkallen»

    Om fartøyet

    M/S «Rognkallen» er en Follawork 35 uten dekkshus, som ble overlevert til Salmar Farming AS i midten av desember 2016.

    Båttypen har et enkelt skrog på 35 fot og er designet av Marin Design. Denne modellen er en utbedret utgave av Follawork 33, som er bredere og har fått bulb.

    Follawork 35 har thruster både i baugen og akter, og kan dermed snu på en femøring. Den er spesielt egnet til arbeid inne i oppdrettsanleggene, og brukes som lokalitetsbåt.

    I starten av Oktober 2016 ble et identisk fartøy levert til samme kunde, under navnet M/S «Monsøy».

    SPESIFIKASJON:

    Hoveddimensjoner:

    • Lengde : 10,65 m
    • Bredde: 5 m
    • Dypde: 2 m

     

    Fremdrift:

    • Motor: John Deere 265 hk v/2400 gir hc 168 reduksjon 2,5:1 (Levert av Nogva Motorfabrikk)
    • Propell: 4 bladet vribare propeller (Levert av Nogva Motorfabrikk)

     

    Utsyr:

    • Navigasjonssystem: Levert av Navy Rørvik
    • Capstan: 1 stk 3 tonn og 1 stk 1 tonn (Levert av Tennfjord)
    • Høytrykkspyler: type 28/280 levert av Tennfjord
    • Kran: Guerra M 75.20A levert av Damgaard Fishing
    • Thruster: SH300 thruster 2 stk (levert av Sleipner)
    • Hydraulikk: Installert av LC rør
    • Montering av det elektriske anlegg: Elektroservice AS
    • Styrekonsoll: Retronic
  • MS «Flaggsund»

    Om fartøyet

    MS “Flaggsund”  er en FollaCat 45 og eies av Cermaq AS som også eier MS «Kvalsund».

    Fartøyet ble overlevert 15. april 2015.

    Hoveddimensjoner:

    • Lengde: 13,5 m
    • Bredde: 7,5 m
    • Dybde: 2,3 m

     

    Framdrift:

    • Hovedmotorer 330 x 2

     

    Utstyr:

    • Kran: Guerra
  • MS «Smolten»

    Om fartøyet

    MS «Smolten» ble overlevert Salmar AS den 31. mars 2015.

    Fartøyet har betegnelsen FollaWork 33, og er den første av 4 slike arbeidsbåter som vil bli levert Salmar AS i år.

    Hoveddimensjoner:

    • Lengde: 10,5 m
    • Bredde: 5 m
    • Dybde: 1,3 m

     

    Framdrift:

    • John Deer 200 Hk

     

    Utstyr:

    • Kran: Guerra 6,5 tonn/m
  • MS «Dragøy»

    Om fartøyet

    MS «Dragøy» er den første i en ny serie av lettere, ett-skrogs arbeidsbåter. Den har betegnelsen FollaWork 33, og eies av Salmar AS.

    Selskapet har bestilt ytterligere fire slike arbeidsbåter, og en båt er bestilt av Erfjord Stamfisk. De nye blir modifisert noe, blant annet økes bredden med en meter og de utstyres med en større kran.

     

    Hoveddimensjoner:

    • Lengde: 10,5 m
    • Bredde: 3,8 m
    • Dybde: 1,3 m

     

    Framdrift:

    • Nogva/Deer marinedieselmotor 200 hk
    • Nogva propell

     

    Utstyr:

    • Kran: 3,7 tonn/m (6,2 tonn/m på nye båter)
  • MS «Kvalsund»

    Om fartøyet

    MS «Kvalsund»  er en FollaCat 45 og ble levert til Cermaq AS sommeren 2014.

    Fartøyet er utrustet som servicebåt og benyttes ved flere av selskapets lokaliteter i Øst-Finnmark.

     

    Hoveddimensjoner:

    • Lengde: 13,5 m
    • Bredde: 7,5 m

     

    Framdrift:

    • Hovedmotorer: 330 x 2
    • Gir: Finnøy
    • Propeller: Helseth

     

    Utstyr for øvrig:

    • Kran: Amco Veba
    • Generator: Perkins/Stamdford 16 Kw
    • Capstan: Type Tennfjord 2×2 tonn, 1×5 tonn
    • Navigasjon: Levert av NAVY Rørvik.
  • M/V «Siljo Master»

    Om fartøyet

    Siljo Master er et service-, dykker- og fortøyningsfartøy som vi bygde i 2008 for Rogaland Sjøtjenester AS. Båten opereres av Yes Maritime i Bergen og ble utviklet i samarbeid med Kvernvik Engineering for et vidt spekter av operasjoner – slik som utlegging og håndtering av anker og fortøyninger i havbruksanlegg, undervannsoperasjoner med dykker eller ROV, samt håndtering av store oppdrettsnøter og andre tunge og kompliserte løft.

    Båten har en dekkskran med god rekkevidde og løftekapasitet, stor dekkvinsj med høy trekkraft og fleksibel hastighet, stort styrhus med god plass og svært god utsikt i alle retninger til arbeidsdekk og særdeles gode manøvreringsegenskaper på grunn av to vridbare hovedpropeller og sidepropeller akter og i baug.

    Den effektive skrogformen gir høy fart med moderat drivstoffbruk eller moderat fart med lavt forbruk.  Siljo Master er også bygd for å ha lavt støynivå og lite vibrasjoner i innredningen og på dekk.

    Hoveddimensjoner

    • Lengde o.a: 14,95 m
    • Bredde på spant: 9,00 m

     

    Kapasiteter

    • Diesel: 5800 liter
    • Ferskvann: 900 liter
    • Bunntanker i akter: 4500 liter
    • Areal arbeidsdekk: 150 m2
    • Lastekapasitet dekk: 60 tonn

     

    Ytelser

    • Toppfart: ca. 17 knop
  • M/V «Frigg»

    Om fartøyet

    «Frigg» er et service-, dykker- og fortøyningsfartøy som vi bygde i 2008 for Namsos Dykkerselskap AS, som senere har endret navn til AQS AS. Vi utviklet båten i samarbeid med Kvernvik Engineering for et vidt spekter av operasjoner – slik som utlegging og håndtering av anker og fortøyninger i havbruksanlegg, undervannsoperasjoner med dykker eller ROV, samt tunge og kompliserte løft.

    «Frigg» har en dekkskran med stor rekkevidde og høy løftekapasitet, stor dekkvinsj med høy trekkraft og fleksibel hastighet. Stort styrhus med god plass og svært god utsikt i alle retninger til arbeidsdekk og særdeles gode manøvreringssegenskaper på grunn av to vridbare hovedpropellere og sidepropeller akter og i baug.

    Den effektive skrogformen gir høy fart med moderat drivstofforbruk eller moderat fart med lavt forbruk.

    Hoveddimensjoner

    • Lengde o.a: 14,95 m
    • Bredde på spant: 9,00 m

     

    Kapasiteter

    • Diesel: 5800 liter
    • Ferskvann i bunntank: 2500 liter
    • Bunntanker i akter: 4500 liter
    • Areal arbeidsdekk: 150 m2
    • Lastekapasitet dekk: 60 tonn

     

    Ytelser

    • Toppfart: ca. 18,5 knop
    • Bollard pull: ca. 12 tonn
  • M/S «Edvard»

    Om fartøyet

    Edvard er en arbeids- og lokalitetsbåt av typen FollaWork 50 og er designet i samarbeid med MarinDesign AS.

    Modellen er konstruert og arrangert for en rekke operasjoner, men denne båten er spesielt utstyrt for spyling av merder, avlusingsoperasjoner og andre oppgaver innen oppdrett.

    Båten manøvres lett med sidepropeller for og akter og er konstruert og bygget for å holde et lavt støynivå.

    Dekkslukene har hydraulisk åpning med sylindre og det er installert termostatregulert gulvvarme med oppvarming via varmeveksler fra kjølevann på motor og elektrisk kolbe som varmekilde ved landstrøm.

    Båttypen kan også leveres som fiskebåt.

    Hoveddimensjoner

    • Lengde o.a: 14,95 m
    • Bredde: 6,00 m
    • Dybde i riss: 2,95 m

     

    Kapasiteter

    • Diesel: 5000 liter
    • Aktertanker: 4000 liter
    • Ferskvann: 1000 liter

     

    Framdrift

    • Nogva Scania Marine DI 12 på 320 Hk
    • Twin Disc Gear
    • Helseth 3-bladet Propell

Hurtiggående

Våre hurtiggående båter er kjent for svært gode sjøegenskaper under høy fart. Anerkjente konstruktører står bak båtene, som er i daglig bruk av blant andre Statens Naturoppsyn og dykkerselskap.

  • M/S «Toppskarv»

    Om fartøyet

    Vi bygget Toppskarv i 2004 som en prototype for Statens Naturoppsyn. Båten ble designet av Innovation AS og er laget for å være sjødyktig og robust nok til å håndtere de tidvis ekstreme værforholdene i de ytterste naturreservatene langs den trønderske kysten.

    Båten er bygget for å være i drift hele året og for å ha større rekkevidde enn båtene som kystoppsynets brukte før. Den er utrustet for å dekke samtlige av deres oppgaver, slik som lakseoppsyn, overvåkningsoppgaver, praktiske tiltak i verneområder og mer.

    Prototypen rommer 6 personer og er egnet både som lege- og passasjerbåt i værutsatte strøk.

    Oppdraget ble utlyst i hele EØS-området.

    Hoveddimensjoner

    • Lengde o.a: 14,35 m
    • Bredde: 4,00 m
    • Dybde i riss: 1,30 m
    • Dypgående: 0,65 m

     

    Ytelser

    • Toppfart: 35 knop
    • Servicefart: 29 knop (med fulle tanker, to mann, 800 kg dekklast, 80% maskinytelse)

     

    Kapasiteter

    • Brennoljetanker: 2 x 1000 liter
    • Ferkvannstank: 200 liter
  • MS «Ravn»

    Om fartøyet

    MS «Ravn» er en hurtiggående offshore-båt på 50 fot, som eies og opereres av AQS AS i Flatanger.

    Båten ble levert i august 2011. Den er utstyrt med 3 motorer hver på 410 hk, vannjet, og har en marsjfart på 30 knop.

    MS «Ravn» er utstyrt for å operere undervannsfartøy (ROV) og kan foreta bunnkartlegging med multistråle-ekkolodd.

    Hoveddimensjoner:

    • Lengde: 14,95 m
    • Bredde: 4,65 m

     

    Framdrift:

    • 3 x Sisu 84 CTIM, 410 HK/2100 rpm
    • Ultra Jet 377 vannjet

     

    Utstyr:

    • Kran: Palfinger 6,5 tonn/meter
    • Capstan: 1 stk 5 tonn, 1 stk 1 tonn
    • ROV: Sperre SUB-fighter 15k fiber. Rekkevidde ned til 700 meter
    • Posisjonering ROV: Kongsberg HPR 410P
    • Bunnkartlegging og presisjon: Olex/Wasp Multistråle ekkolodd

Fiskefartøy

I samarbeid med Viknaslipen AS bygger vi nå sjarker til bruk i konvensjonelt fiske. Fartøyene har meget gode sjøegenskaper og stort lastevolum.

  • MS «Torill Annie»

    Om fartøyet

    MS «Torill Annie» er bygd av Viknaslipen AS. Folla Maritime Service AS har et tett og godt samarbeid med Viknaslipen, og har nå en tilsvarende sjark under bygging for Øksnes Kystfiske AS i Myre.

    Fiskefartøyet er konstruert av Marin Design AS og utrustet for garnfiske. Båten har gode sjøegenskaper og stort lastevolum.

     

     

    Hoveddimensjoner:

    • Lengde: 10,99 m
    • Bredde: 4,70 m
    • Dybde i riss: 2,32 m

     

    Kapasiteter:

    • Lasterom: 24 m3
    • Brennolje: 2,9 m3
    • Ferskvann: 1,4 m3
    • Septik: 0,5 m3

     

    Fremdrift:

    • Deutz 1013 6 M dieselmotor
    • Finnøy reduksjonsgir og propell
    • Pettermarine sidepropell foran