Arbeidsfartøy
Vi bygger ett-skrogs arbeidsfartøy, katamaraner og passasjerfartøy. Hos oss får du solid konstruksjon og god faglig kvalitet. Alle våre fartøy er kjent for å ha gode sjøegenskaper, stabilitet og er godt tilpasset røffe forhold langs norskekysten.
Våre fartøy bygges og utrustes i tett samarbeid med våre kunder. Vi bygger komfort og skreddersøm tilpasset oppgaver på sjøen. I tett samarbeider med anerkjente båtkonstruktører og norske leverandører har vi fokus på fremtidens design og løsninger.
Vi har flere elektriske og hybride arbeidsfartøy i fulldrift i havbruksnæringa allerede. Mens vi kontinuerlig fortsetter jobben for å utvikle de beste løsningene i morgendagens fartøy.
Våre modeller leveres i størrelser fra 26 fot til 50 fot.
Arbeidsfartøy | Hurtiggående fartøy |
FollaWork 35 | FollaTerrier 26 |
FollaWork 50 | FollaNova 32 |
FollaPower 42 | FollaSpeed 36 |
FollaPower 50 | FollaEkspress 36 |
FollaCat 45 | |
FollaCat 50 | |
FollaCat 15 Service |
![]() |
![]() |
-
Follawork 35
Om fartøyet
Vår populære Follawork 35 leveres nå også med helelektrisk fremdriftspakke!
Vi har produsert 14 stk Follawork 35 diesel. I samråd med våre kunder, konstruktør og leverandører har også gleden av å tilby en miljøvennlig utgave av Follawork 35 – med helelektrisk fremdriftspakke.
Fartøyet leveres med en batteripakke etter behov – som kan være så kraftig som 330 kW. Noe som gir lang rekkevidde og lang levetid.
Elektriske thrustere både akter og forut – gir effektiv og god manøvreringsevner.
Lades fra land eller fra for-flåte.
Leveres med et lite nødaggregat som kan brukes ved behov.
En stille arbeidsplass gir glade røktere!
Spesifikasjon:
Hoveddimensjoner:
- Lengde : 10,65 m
- Bredde: 5 m
- Dypde: 2 m
Fremdrift:
- Motor: 132 Kw siemens luftkjølt elektromotor
- Propell: Fast propell som er direkte tilkoblet til elektromotor – 4 bladet
- Batterisystem: Corvus Dolphin Energy – luftkjølt
- Ytelse opptil 330 kWh
- Ladetid ved helt tomt batteri -> 4 timer ved 125A/400
- Ladetid ved normal forbruk pr.dag -> 2 timer ved 125A/400
Utsyr:
- Navigasjonssystem: Etter fartsområde og ønske fra kunde
- Capstan: 1 stk 3 tonn og 1 stk 1 tonn
- Kran: Amco Veba V808NM eller tilsvarende størrelse
- Thruster: SAC 320 thruster 2 stk.
- Hydraulikk: Etter behov
- Generator: Etter behov
Samarbeidspartnere:
- Marine Design og Elmarin
-
M/S Vikafjord
Om fartøyet
M/S “Vikafjord” er en Follawork 35 med dekkshus, som ble overlevert til Refsnes AS i midten av Mars 2018.
Båttypen har et enkelt skrog på 35 fot og er designet av Marin Design.
Follawork 35 har thruster både i baugen og akter, og kan dermed snu på en femøring. Den er spesielt egnet til arbeid inne i oppdrettsanleggene, og brukes som lokalitetsbåt.
Dette er den åttende varianten av båtmodellen follawork 35.
Refsnes laks har tidligere fått levert en 50 fot enkelt skrog fra Folla Maritime Service, som heter MS Kristine.
Spesifikasjon:
Hoveddimensjoner:
- Lengde : 10,65 m
- Bredde: 5 m
- Dypde: 2 m
Fremdrift:
- Motor: John Deere 265 hk v/2400 gir hc 168 reduksjon 2,5:1 (Levert av Nogva Motorfabrikk)
- Propell: 4 bladet vribare propeller (Levert av Nogva Motorfabrikk)
Utsyr:
- Navigasjonssystem: Levert av Navy Rørvik
- Capstan: 1 stk 3 tonn og 2 stk 1 tonn (Levert av Tennfjord)
- Høytrykkspyler: Elektrisk av typen Foma, levert av Tess
- Kran: Amco Veba V808NM levert av Trucktek
- Thruster: SH300 thruster 2 stk (levert av Sleipner)
- Hydraulikk: Installert av LC rør
- Montering av det elektriske anlegg: Elektroservice AS
- Styrekonsoll: Retronic
-
M/S “Riøy”
Om fartøyet
M/S “Riøy” er en Follawork 35 med dekkshus, som ble overlevert til Bjørøya AS i midten av Januar 2017.
Båttypen har et enkelt skrog på 35 fot og er designet av Marin Design. Den første båten Bjørøya kjøpte, var på 33 fot og gikk under designet Follawork 33. Denne modellen er en utbedret utgave som er bredere og har fått bulb.
Follawork 35 har thruster både i baugen og akter, og kan dermed snu på en femøring. Den er spesielt egnet til arbeid inne i oppdrettsanleggene, og brukes som lokalitetsbåt.
I midten av Mars 2017 ble et identisk fartøy levert til samme kunde, under navnet M/S “Rekkøy”.
Spesifikasjon:
Hoveddimensjoner:
- Lengde : 10,65 m
- Bredde: 5 m
- Dypde: 2 m
Fremdrift:
- Motor: John Deere 265 hk v/2400 gir hc 168 reduksjon 2,5:1 (Levert av Nogva Motorfabrikk)
- Propell: 4 bladet vribare propeller (Levert av Nogva Motorfabrikk)
Utsyr:
- Navigasjonssystem: Levert av Navy Rørvik
- Capstan: 1 stk 3 tonn og 1 stk 1 tonn (Levert av Tennfjord)
- Høytrykkspyler: type 28/280 levert av Tennfjord
- Kran: Guerra M 95.20A levert av Damgaard Fishing
- Thruster: SH300 thruster 2 stk (levert av Sleipner)
- Hydraulikk: Installert av LC rør
- Montering av det elektriske anlegg: Elektroservice AS
- Styrekonsoll: Retronic
-
M/S “Rognkallen”
Om fartøyet
M/S “Rognkallen” er en Follawork 35 uten dekkshus, som ble overlevert til Salmar Farming AS i midten av desember 2016.
Båttypen har et enkelt skrog på 35 fot og er designet av Marin Design. Denne modellen er en utbedret utgave av Follawork 33, som er bredere og har fått bulb.
Follawork 35 har thruster både i baugen og akter, og kan dermed snu på en femøring. Den er spesielt egnet til arbeid inne i oppdrettsanleggene, og brukes som lokalitetsbåt.
I starten av Oktober 2016 ble et identisk fartøy levert til samme kunde, under navnet M/S “Monsøy”.
SPESIFIKASJON:
Hoveddimensjoner:
- Lengde : 10,65 m
- Bredde: 5 m
- Dypde: 2 m
Fremdrift:
- Motor: John Deere 265 hk v/2400 gir hc 168 reduksjon 2,5:1 (Levert av Nogva Motorfabrikk)
- Propell: 4 bladet vribare propeller (Levert av Nogva Motorfabrikk)
Utsyr:
- Navigasjonssystem: Levert av Navy Rørvik
- Capstan: 1 stk 3 tonn og 1 stk 1 tonn (Levert av Tennfjord)
- Høytrykkspyler: type 28/280 levert av Tennfjord
- Kran: Guerra M 75.20A levert av Damgaard Fishing
- Thruster: SH300 thruster 2 stk (levert av Sleipner)
- Hydraulikk: Installert av LC rør
- Montering av det elektriske anlegg: Elektroservice AS
- Styrekonsoll: Retronic
-
MS “Flaggsund”
Om fartøyet
MS “Flaggsund” er en FollaCat 45 og eies av Cermaq AS som også eier MS “Kvalsund”.
Fartøyet ble overlevert 15. april 2015.
Hoveddimensjoner:
- Lengde: 13,5 m
- Bredde: 7,5 m
- Dybde: 2,3 m
Framdrift:
- Hovedmotorer 330 x 2
Utstyr:
- Kran: Guerra
-
MS “Smolten”
Om fartøyet
MS “Smolten” ble overlevert Salmar AS den 31. mars 2015.
Fartøyet har betegnelsen FollaWork 33, og er den første av 4 slike arbeidsbåter som vil bli levert Salmar AS i år.
Hoveddimensjoner:
- Lengde: 10,5 m
- Bredde: 5 m
- Dybde: 1,3 m
Framdrift:
- John Deer 200 Hk
Utstyr:
- Kran: Guerra 6,5 tonn/m
-
MS “Dragøy”
Om fartøyet
MS “Dragøy” er den første i en ny serie av lettere, ett-skrogs arbeidsbåter. Den har betegnelsen FollaWork 33, og eies av Salmar AS.
Selskapet har bestilt ytterligere fire slike arbeidsbåter, og en båt er bestilt av Erfjord Stamfisk. De nye blir modifisert noe, blant annet økes bredden med en meter og de utstyres med en større kran.
Hoveddimensjoner:
- Lengde: 10,5 m
- Bredde: 3,8 m
- Dybde: 1,3 m
Framdrift:
- Nogva/Deer marinedieselmotor 200 hk
- Nogva propell
Utstyr:
- Kran: 3,7 tonn/m (6,2 tonn/m på nye båter)
-
MS “Kvalsund”
Om fartøyet
MS “Kvalsund” er en FollaCat 45 og ble levert til Cermaq AS sommeren 2014.
Fartøyet er utrustet som servicebåt og benyttes ved flere av selskapets lokaliteter i Øst-Finnmark.
Hoveddimensjoner:
- Lengde: 13,5 m
- Bredde: 7,5 m
Framdrift:
- Hovedmotorer: 330 x 2
- Gir: Finnøy
- Propeller: Helseth
Utstyr for øvrig:
- Kran: Amco Veba
- Generator: Perkins/Stamdford 16 Kw
- Capstan: Type Tennfjord 2×2 tonn, 1×5 tonn
- Navigasjon: Levert av NAVY Rørvik.
-
M/V «Siljo Master»
Om fartøyet
Siljo Master er et service-, dykker- og fortøyningsfartøy som vi bygde i 2008 for Rogaland Sjøtjenester AS. Båten opereres av Yes Maritime i Bergen og ble utviklet i samarbeid med Kvernvik Engineering for et vidt spekter av operasjoner – slik som utlegging og håndtering av anker og fortøyninger i havbruksanlegg, undervannsoperasjoner med dykker eller ROV, samt håndtering av store oppdrettsnøter og andre tunge og kompliserte løft.
Båten har en dekkskran med god rekkevidde og løftekapasitet, stor dekkvinsj med høy trekkraft og fleksibel hastighet, stort styrhus med god plass og svært god utsikt i alle retninger til arbeidsdekk og særdeles gode manøvreringsegenskaper på grunn av to vridbare hovedpropeller og sidepropeller akter og i baug.
Den effektive skrogformen gir høy fart med moderat drivstoffbruk eller moderat fart med lavt forbruk. Siljo Master er også bygd for å ha lavt støynivå og lite vibrasjoner i innredningen og på dekk.
Hoveddimensjoner
- Lengde o.a: 14,95 m
- Bredde på spant: 9,00 m
Kapasiteter
- Diesel: 5800 liter
- Ferskvann: 900 liter
- Bunntanker i akter: 4500 liter
- Areal arbeidsdekk: 150 m2
- Lastekapasitet dekk: 60 tonn
Ytelser
- Toppfart: ca. 17 knop
-
M/V «Frigg»
Om fartøyet
“Frigg” er et service-, dykker- og fortøyningsfartøy som vi bygde i 2008 for Namsos Dykkerselskap AS, som senere har endret navn til AQS AS. Vi utviklet båten i samarbeid med Kvernvik Engineering for et vidt spekter av operasjoner – slik som utlegging og håndtering av anker og fortøyninger i havbruksanlegg, undervannsoperasjoner med dykker eller ROV, samt tunge og kompliserte løft.
“Frigg” har en dekkskran med stor rekkevidde og høy løftekapasitet, stor dekkvinsj med høy trekkraft og fleksibel hastighet. Stort styrhus med god plass og svært god utsikt i alle retninger til arbeidsdekk og særdeles gode manøvreringssegenskaper på grunn av to vridbare hovedpropellere og sidepropeller akter og i baug.
Den effektive skrogformen gir høy fart med moderat drivstofforbruk eller moderat fart med lavt forbruk.
Hoveddimensjoner
- Lengde o.a: 14,95 m
- Bredde på spant: 9,00 m
Kapasiteter
- Diesel: 5800 liter
- Ferskvann i bunntank: 2500 liter
- Bunntanker i akter: 4500 liter
- Areal arbeidsdekk: 150 m2
- Lastekapasitet dekk: 60 tonn
Ytelser
- Toppfart: ca. 18,5 knop
- Bollard pull: ca. 12 tonn
-
M/S «Edvard»
Om fartøyet
Edvard er en arbeids- og lokalitetsbåt av typen FollaWork 50 og er designet i samarbeid med MarinDesign AS.
Modellen er konstruert og arrangert for en rekke operasjoner, men denne båten er spesielt utstyrt for spyling av merder, avlusingsoperasjoner og andre oppgaver innen oppdrett.
Båten manøvres lett med sidepropeller for og akter og er konstruert og bygget for å holde et lavt støynivå.
Dekkslukene har hydraulisk åpning med sylindre og det er installert termostatregulert gulvvarme med oppvarming via varmeveksler fra kjølevann på motor og elektrisk kolbe som varmekilde ved landstrøm.
Båttypen kan også leveres som fiskebåt.
Hoveddimensjoner
- Lengde o.a: 14,95 m
- Bredde: 6,00 m
- Dybde i riss: 2,95 m
Kapasiteter
- Diesel: 5000 liter
- Aktertanker: 4000 liter
- Ferskvann: 1000 liter
Framdrift
- Nogva Scania Marine DI 12 på 320 Hk
- Twin Disc Gear
- Helseth 3-bladet Propell
Hurtiggående
Våre hurtiggående båter er kjent for svært gode sjøegenskaper under høy fart. Anerkjente konstruktører står bak båtene, som er i daglig bruk av blant andre Statens Naturoppsyn og dykkerselskap.
-
FollaSpeed 36
Om fartøyet
Et konsept hvor fart og sjøegenskaper er satt i fokus.
Denne modellen gjør opp til 50 knop, og er utrustet for 8 passasjerer. Fartøyet er innredet med dempede stoler, liten benk og kjøkkenkrok. Styrhus er godt isolert og montert på labber som gir god komfort og støydemping. Dobbelinstallasjon lett tilgjengelig under to store hydraulisk dempede maskinromsluker.
Fartøyet har følgende spesifikasjon:
- Mål: 11×3
- Konstruert av Innovation
- 2 stk. Volvo Penta D4-DPH (alt.VP D6)
- 1 stk. capstan
- Hydraulisk thruster
- Plass til 8 passasjerer
- Fartøyet er designet av Innovation
- Navigasjon levert av Navy – Fartsområde 4
- Elektroleverandør: Elektroservice AS
-
M/S SIV
Om fartøyet
MS Siv er et hurtiggående fartøy av typen Follaspeed 36. Fartøyet ble levert til Midt-Norsk Havbruk den 05.05.18. Follaspeed 36 er et nytt og innovativt konsept hvor fart og sjøegenskaper er satt i fokus.
Denne modellen gjør om lag 40 knop, og er utrustet for 8 passasjerer. Fartøyet er innredet med spesialstoler m/demping, som er utviklet av Folla Maritime Service og Innovation.
Fartøyet er verftets bygg nummer 69.
Fartøyet har følgende spesifikasjon:
- Mål: 11×3
- 2 stk. Volvo Penta D4-DPH (alt.VP D6)
- 1 stk. capstan
- Hydraulisk thruster
- Plass til 8 passasjerer
- Fartøyet er designet av Innovation
- Navigasjon levert av Navy – Fartsområde 4
- Elektroleverandør: Elektroservice AS
-
M/S «Toppskarv»
Om fartøyet
Vi bygget Toppskarv i 2004 som en prototype for Statens Naturoppsyn. Båten ble designet av Innovation AS og er laget for å være sjødyktig og robust nok til å håndtere de tidvis ekstreme værforholdene i de ytterste naturreservatene langs den trønderske kysten.
Båten er bygget for å være i drift hele året og for å ha større rekkevidde enn båtene som kystoppsynets brukte før. Den er utrustet for å dekke samtlige av deres oppgaver, slik som lakseoppsyn, overvåkningsoppgaver, praktiske tiltak i verneområder og mer.
Prototypen rommer 6 personer og er egnet både som lege- og passasjerbåt i værutsatte strøk.
Oppdraget ble utlyst i hele EØS-området.
Hoveddimensjoner
- Lengde o.a: 14,35 m
- Bredde: 4,00 m
- Dybde i riss: 1,30 m
- Dypgående: 0,65 m
Ytelser
- Toppfart: 35 knop
- Servicefart: 29 knop (med fulle tanker, to mann, 800 kg dekklast, 80% maskinytelse)
Kapasiteter
- Brennoljetanker: 2 x 1000 liter
- Ferkvannstank: 200 liter
-
MS «Ravn»
Om fartøyet
MS “Ravn” er en hurtiggående offshore-båt på 50 fot, som eies og opereres av AQS AS i Flatanger.
Båten ble levert i august 2011. Den er utstyrt med 3 motorer hver på 410 hk, vannjet, og har en marsjfart på 30 knop.
MS “Ravn” er utstyrt for å operere undervannsfartøy (ROV) og kan foreta bunnkartlegging med multistråle-ekkolodd.
Hoveddimensjoner:
- Lengde: 14,95 m
- Bredde: 4,65 m
Framdrift:
- 3 x Sisu 84 CTIM, 410 HK/2100 rpm
- Ultra Jet 377 vannjet
Utstyr:
- Kran: Palfinger 6,5 tonn/meter
- Capstan: 1 stk 5 tonn, 1 stk 1 tonn
- ROV: Sperre SUB-fighter 15k fiber. Rekkevidde ned til 700 meter
- Posisjonering ROV: Kongsberg HPR 410P
- Bunnkartlegging og presisjon: Olex/Wasp Multistråle ekkolodd