Sjuende fartøy til Cermaq

Cermaq Nordland har for sjuende gang vært i Flatanger og hentet et nytt oppdrettsfartøy. En FollaCat 45 til vel 9 millioner kroner ble torsdag overlevert fra Folla Maritime Service AS.

– Vi er kjempefornøyde med dette bygget. Vi har fått et fartøy akkurat som vi vil ha det. Båten er bygd etter Cermaq-spesifikasjoner, sier drifts- og serviceleder Frode Holmvåg i Cermaq Nordland.

Aleksander Olsen og Frode Holmvåg i Cermaq Nordland var svært fornøyd med nybåten, som ble overlevert av daglig leder Tom Skotnes i Folla Maritime Service AS.

Aleksander Olsen og Frode Holmvåg i Cermaq Nordland var svært fornøyd med nybåten, som ble overlevert av daglig leder Tom Skotnes i Folla Maritime Service AS.

Den nye servicekatamaranen «Flaggsund» skal betjene alle Cermaq sine matfisklokaliteter i Nordland. Fartøyet får et fast mannskap som går skift, og de vil utføre lett servicearbeid ved lokalitetene.

Sju fartøy fra Flatanger

Et tilsvarende fartøy, «Kvalsund», ble levert fra Folla Maritime i fjor sommer. Til sammen har Cermaq fått bygd sju fartøy ved Flatanger-verftet.

– «Kvalsund» fungerer meget bra. Denne båttypen er høy på havet. Den har gode sjøegenskaper på eksponerte lokaliteter og ved forflytting over tøffe havstrekninger. Designet gjør at båten blir sjøsterk, sier Frode Holmvåg.

Han berømmer det gode samarbeidet mellom Folla Maritime Service, Marin Design og Cermaq. Det nye fartøyet, «Flaggsund», er mer påkostet enn «Kvalsund». Blant annet har det fått en 15 tonns vinsj og større kran.

Velger norsk

– Hvorfor velger dere et norsk verft, i stedet for å hente en båt fra for eksempel Kina?

– Nå får vi en båt akkurat slik vi vil ha den. Vi får mulighet til å følge opp under byggeprosessen. Vi har enkle byggemøter, og båten blir mer spesielt tilpasset vårt behov, sier Frode Holmvåg,

"Flaggsund" har et stort arbeidsdekk, og er utrustet med ei stor kran på 38 t/m og en 15 tonns vinsj.

“Flaggsund” har et stort arbeidsdekk, og er utrustet med ei stor kran på 38 t/m og en 15 tonns vinsj.

Han påpeker at Cermaq har en bevisst holdning til å velge lokale leverandører når det er mulig.

– Vi ønsker at ringvirkningene av oppdrett skal komme lokalmiljøet til gode. Når verftet i tillegg er konkurransedyktig og vi får et bedre produkt, er det lett å handle i nærmiljøet, sier Holmvåg, som også roser kvaliteten på arbeidet som er gjort om bord.

Planlegger ny produksjonshall

Daglig leder Tom Skotnes i Folla Maritime Service er glad for de positive tilbakemeldingene. Verftet opplever en stor ordretilgang, og for øyeblikket har vi mer enn nok å gjøre. Men han håper at «Flaggsund» ikke blir det siste fartøyet Cermaq bestiller.

"Flaggsund" er utrustet i tråd med ønsker fra kunden, Cermaq Nordland.

“Flaggsund” er utrustet i tråd med ønsker fra kunden, Cermaq Nordland.

– Vi håper Folla Maritime kan øke sin kapasitet. Vi skal ha to nye båter også neste år, sier Frode Holmvåg.

Skotnes tilføyer at Folla Maritime Service er i ferd med å sluttføre forhandlinger om ny produksjonshall, som vil gi en mer effektiv produksjon og langt større kapasitet.  Den nye hallen får en lengde på 50 meter og en bredde på 24 meter. Krokhøyden blir 17 meter med to traverskraner med en løftekapasitet på 16 tonn hver. Skotnes håper på å kunne ta de nye lokalene i bruk ved årsskiftet 2015/16. Det nye anlegget vil få en kostnadsramme på 20 millioner kroner.

………………………………………..

En flott arbeidsplass for båtføreren om bord på "Flaggsund"

En flott arbeidsplass for båtføreren om bord på “Flaggsund”

FAKTA – MS «Flaggsund»

  • Lengde: 13,5 meter, bredde: 7,5 meter
  • 2 Iveco hovedmotorer hver på 330 Hk, levert av Frydenbø Industrier
  • Kran: Guerra 38 tonn/meter, levert av Damgaard Marine
  • Vinsj 15 tonn levert av Tennfjord Industrier
  • Baugtrøster, Petters Marine, 50 hk,levert av PMH
  • Dobbelt kartsystem, deriblant Olex levert av Navy Rørvik
  • Kapstan: 1 stk 5 tonn, 2 stk 2 tonns fra Tenfjord Industri.