Nyinvestering gav effekt: Folla Maritime Service har tredoblet omsetningen på tre år.

Nyanlegget til Folla Maritime Service i Storlavika. Foto: Folla Maritime Service
 

Verftet har også doblet arbeidsstokken.

I 2022 ferdigstilte Folla Maritime Service, i samarbeid med Bjørøya Holding-eide Storlavika Eiendom, sitt nye produksjonsanlegg på Storlavika Industriområde i Flatanger. Anlegget har kostet nærmere 100 millioner kroner å bygge. Lokalene i nybygget er på 2.300 kvadratmeter, som inkluderer en produksjons- og servicehall, verksteder og en kontorfløy. I tillegg består anlegget av en dokk, en båtheis og et stort uteområde. Båtheisen har en løftekapasitet på 450 tonn og dokken har en bredde på 14 meter, som gjør at de de kan løfte på land det meste av servicefartøy.

Satsingen har gitt resultater. På tre år har omsetningen i Folla Maritime Servise økt fra 38 millioner i 2021 til nærmere 100 millioner kroner i fjor. Og arbeidsstokken har doblet seg til 40 ansatte. Daglig leder Otto Sjølien er godt fornøyd med det nye anlegget.

– Vi har hatt en betydelig vekst, både på nybygg og på service. Så aktivitetsnivået er veldig bra. Vi har en sterk ordreinngang og en sterk ordrereserve. Nå har vi prosjekter som strekker seg inn i sommeren 2025, bekrefter han.

 

«Oksholmen» i Storlavika. Foto: Folla Maritime Service

100 prosent norsk
For tiden har verftet seks aluminiumsbåter i produksjon eller i pipeline. Størrelsen varierer fra hurtiggående personellbåter til 15 meters arbeidsfartøy. Disse bygges i sin helhet på Flatanger. Den daglige lederen er takknemlig for at de har kunder som verdsetter det de leverer.

– Vi leverer det våre kunder vil ha. Eksempelvis leverer vi ikke en arbeidsbåt uten at det er en båt med lavutslipp eller nullutslipp fremdriftssystem i dag. Båtene produseres i sin helhet i Norge. Vi kjøper ikke skrog, for eksempel, i utlandet. Og vi setter pris på at våre kunder prioriterer å benytte lokale verft, slår Sjølien fast.

Verftsleder Sjølien ser frem til snart å få levere en båt med det nye konseptet som de har fått utviklet sammen med Møre Maritime.

– Vi har igjennom ‘22 og ‘23 jobbet med et nytt konsept på arbeidsfartøysiden i samarbeid med Møre Maritime. Vi leverer det første fartøyet med det nye konseptet i disse dager, sier han forventningsfullt.

Les også: Vega Sjøfarm bestiller 15 meter lang hybrid arbeidsbåt

Lite preget av grunnrenteskatten
I motsetning til andre aktører har ikke Folla Maritime Service merket grunnrenteskatten så sterkt.

– Det er klart at det var støy da den saken kom opp og ble innført. Men vi må si at vi berget oss godt. Vi hadde en ålreit ordrereserve. Et par beslutninger om å investere ble kanskje skjøvet litt på, men ikke noe som i praksis gav oss noen utfordringer. Det gikk bra, det må vi kunne si, innrømmer Sjølien.

Med første måned av året tilbakelagt konstaterer han at de har god styringsfart.

– Vi vil også ha vekst i ‘24, men ikke den samme prosentvise veksten som de foregående årene, konstaterer verftssjefen.

Arbeidsbåten «Taurus» på service. Foto: Folla Maritime Service