FollaNova 32 levert til Nova Sea

Folla Maritime Service gratulerer Nova Sea med nytt fartøy som har fått navnet «Litjsjona», som er bygg nummer 88 fra Folla Maritime Service. Dette er det aller første fartøyet av modellen FollaNova 32 og det første i rekken av tre passasjerfartøy som skal leveres til Nova Sea.

«Så langt ser det veldig bra ut. Dette er et fartøy vi har vært involvert i utviklingen av og som vi både håper og tror vil dekke våre behov på personelltransport på en god måte. Driftssikkerhet og gode sjøegenskaper er viktig for oss i Nova Sea. Nå gleder vi oss bare til å ta i bruk og få testet båten godt» sier Odd Stensland, teknisk ansvarlig Sjø i Nova Sea.

Fartøyet har sitteplasser for 6 personer og skal benyttes til personelltransport i daglig drift på og mellom deres lokaliteter. Styrhus er montert på gummilabber for støyreduksjon og komfort, den er også utstyrt med utvendig styreposisjon.

Med en Volvo Penta D6 380hk og fast aksling gjør den en marsjfart på ca 22 knop og gir meget god kjørekomfort.

FollaNova 32 er en driftssikker passasjerbåt med svært gode sjøegenskaper, høyt fribord, romslig forpeak og god dekksplass.

FollaNova 32 ved Folla Maritime Service sitt anlegg i Flatanger

Fartøyet ble til i kjølvannet av FollaTerrier 26 som imponerte brukere med sine gode sjøegenskaper. FollaNova 32 er en oppskalering av denne for å gi kunder et større alternativ og med aksling. Fartøyet har derfor også godt med plass både inne og ute.

«Dette fartøyet vil gi Nova Sea en pålitelig og stabil maskin på sjøen i røffe havområder, ut fra deres behov. Det er veldig kjekt å overrekke et produkt som vil levere så godt på så mange områder og vi både håper og tror det vil svare til forventningene. Vi gratulerer Nova Sea med det aller første fartøyet i sitt slag og alle brukerne som får gleden av å benytte denne i tiden framover, og takker for tilliten» sier Camilla Kvaløsæter, salgssjef for nybygg ved Folla Maritime.

Fartøyene har følgende spesifikasjoner og er utstyrt med:

  • Mål: 9,85m x 3,30m
  • Konstruert av Marin Design.
  • Volvo Penta D6-380 fra Rørvik Marina
  • Propellanlegg fra West Mekan
  • Elektrisk installasjon av Folla Elektro
  • Navigasjon og kommunikasjon fra Navy Rørvik
  • Thruster SEP100 fra Sleipner Motor
  • Nokke fra Tennfjord